۲

شهریور

۹۴

حل مسئله راهبرد الگویابی

۲۰۴۹۹ بازدید
درس ریاضی هفتم » فصل یک ¤نویسنده یحیی¤امتیاز ۹٫۷۵ از ۱۰ ( ۴ بار )
حل مسئله راهبرد الگویابی   الگوهایی که در ریاضیات با آن‌ها روبرو می‌شویم بر دو گونه هستند، الگوی عددی یا حسابی و الگوی هندسی. در الگوهای عددی بین اعداد موجود در دنباله رابطه‌ی جمع و تفریق وجود دارد. بدین منظور که اختلاف بین عددهای متوالی درون دنباله عددی، مقداری ثابت است. به طور مثال در دنباله‌ی ( ... و ۱۹ و ۱۳ و ۷ و ۱) اختلاف بین دو جمله‌ی متوالی همواره 6 واحد است. در الگوهای هندسی اختلاف اعداد متوالی در دنباله مقداری ثابت نیست. بلکه با تقسیم دو جمله‌ی متوالی در دنباله به مقداری ثابت می‌رسیم. اگر دنباله‌ی ( ... و ۵۴ و ۱۸ و ۶ و ۲) را درنظر بگیریم با تقسیم جمله‌های متوالی در این دنباله به عدد ثابت ۳ می‌رسیم. یعنی اگر از جمله‌ی اوّل دنباله شروع کنیم و آن را پشت سر هم در عدد ۳ ضرب کنیم، بقیّه‌ی جمله‌های دنباله به دست می‌آیند ...

یادداشت ۸ دیدگاه  ادامه مطلب...

۲۴

امرداد

۹۴

راهبرد حذف حالت‌های نامطلوب

۱۹۷۱۵ بازدید
درس ریاضی هفتم » فصل یک ¤نویسنده یحیی¤امتیاز ۰ از ۱۰ ( ۰ بار )
راهبرد حذف حالت‌های نامطلوب    آیا تاکنون بازی بیست سوالی را انجام داده‌اید؟ این بازی، یک بازی دو نفره است و نحوه‌ی اجرای آن به این صورت است که نفر اوّل جسم، شی یا چیزی را در نظر می‌گیرد و نفر دوّم باید بتواند با طرح بیست سوال جسم مورد نظر را بیابد. نفر اوّل فقط با بله و خیر به سوال‌های نفر دوّم پاسخ می‌دهد. نفر دوّم باید با طرح سوال‌های مفید و هدف‌دار بتواند پاسخ را بیابد. از جمله‌ی مشهورترین سوال‌هایی که به کار می‌روند، ۱. آیا جاندار است؟ ۲. آیا درون جیب جا می‌شود؟ و ... اگر به دو سوالی که ذکر شد دقّت کنید مشاهده می‌کنید که با پاسخ دادن به هر سوال، بخش بزرگی از موارد که می‌توانند پاسخ باشند، حذف خواهند شد. به طور مثال اگر پاسخ سوال اوّل خیر باشد، تمامی جان‌داران به عنوان حالت نامطلوب حذف خواهند شد و باید پاسخ را در بین اجسام یا اشیاء بی‌جان بیابیم. روشی که در این بازی به دنبال پاسخ هستیم همان روش حذف حالت‌های نامطلوب در حل مسئله است. ...

یادداشت ۴ دیدگاه  ادامه مطلب...

۲۲

امرداد

۹۴

حل مسئله راهبرد الگوسازی(جدول نظام‌دار یا تفکّر نظام‌دار)

۲۲۱۴۰ بازدید
درس ریاضی هفتم » فصل یک ¤نویسنده یحیی¤امتیاز ۹٫۲۵ از ۱۰ ( ۴ بار )
حل مسئله راهبرد الگوسازی(جدول نظام‌دار یا تفکّر نظام‌دار)    در برخی مسائل برای پاسخ دادن به مسئله نیاز داریم حالت‌های مختلفی که هر کدام می‌توانند جواب سوال باشند را بنویسیم. یعنی مسئله به گونه‌ای است که ممکن است جواب‌های متفاوتی داشته باشد.. در این‌گونه مسئله‌ها برای این‌که بتوانیم همه‌ی حالت‌های ممکن را بنویسیم، لازم است که در نوشتن آن‌ها از یک ترتیب، نظم یا الگوی خاصی استفاده کنیم. زیرا در صورت عدم استفاده از ترتیب یا الگوی خاص ممکن است برخی از پاسخ‌ها از قلم بیفتد و یا زمان رسیدن به جواب طولانی شود. راهبرد الگوسازی یا جدول نظام‌دار به ما کمک می‌کند تا با استفاده از یک ترتیب یا الگوی خاص، اطمینان حاصل کنیم که همه‌ی جواب‌های ممکن برای سوال را نوشته‌ایم. راهبرد الگوسازی به طور معمول به تنهایی باعث یافتن پاسخ مسئله نمی‌شود. بلکه استفاده از این راهبرد به همراه سایر راهبردها کمک می‌کند تا پاسخ مسئله را بیابیم. ...

یادداشت ۲ دیدگاه  ادامه مطلب...

۱

امرداد

۹۴

حل مسئله، راهبرد رسم شکل

۱۷۲۰۲ بازدید
درس ریاضی هفتم » فصل یک ¤نویسنده یحیی¤امتیاز ۹ از ۱۰ ( ۱ بار )
حل مسئله، راهبرد رسم شکل    راهبرد رسم شکل راهبردی شهودی است. بعضی از مسئله‌ها به راحتی با این راهبرد قابل حل هستند و برای برخی نیز می‌توان با رسم شکل، راهبردی مناسب برای حل آن‌ها یافت. استفاده از این روش برای حل مسئله باعث می‌شود که مسئله راحت‌تر و ساده‌تر فهمیده شده و حل شود. علاوه بر این اگر مسئله از این راهبرد قابل حل نباشد، کشیدن شکل برای مسئله باعث می‌شود مسئله بهتر فهمیده شده و راهبردی مناسب برای حل آن اتّخاذ نمود. کجا از این راهبرد استفاده کنیم؟ به طور کلی نمی‌توان بیان کرد که در چه مسئله‌هایی می‌توان از این راهبرد استفاده کرد ولی در موارد زیر معمولاً می‌توانیم شکل مناسبی برای مسئله کشیده تا مسئله حل شود و یا راهبرد مناسب انتخاب نمود. ...

یادداشت ۵ دیدگاه  ادامه مطلب...
جستجو در سایتتبلیغات


تبلیغاتتبلیغات
بازی کنید و به گرسنگان غذا دهیدFreerice


تاییدیه‌هاتاییدیه‌ها
logo-samandehi
آمار بازدیدآمار
در حال بارگذاری آمار